Voorspelling 2024: SEO is dood (alweer)

SEO voorspelling 2024

Vooruitkijkend naar 2024 is één voorspelling erg duidelijk, en populair, SEO is dood. Alweer. AI neemt het over, klassieke SEO is druk bezig met overlijden en chatGPT wint het van de ouderwetse zoekmachine van Google.

Duidelijk verhaal toch?

Niet helemaal, sinds ik in 2013 met SEO begon is het vrijwel ieder jaar opnieuw doodverklaard en toch is het nog steeds springlevend. SEO verandert, net als de rest van de wereld en de veranderingen zijn nu misschien wel groter dan ooit.

Maar dood?

Nah, nog niet, om SEO echt te laten overlijden moet er een hoop gebeuren:

#1 Iemand moet een AI platform ontwikkelen dat 99% van de antwoorden accuraat kan beantwoorden.

#2 Het moet niet alleen eenvoudig in gebruik zijn, maar ook bij vrijwel iedereen bekend. (Laten we niet vergeten dat Googelen een werkwoord is.)

Oh en vergeet ook niet dat het veranderen van menselijk gedrag niet eenvoudig is. Understatement van het jaar… bron: Harvard Business Review

#3 Een AI platform dat dit kan wordt gekoppeld aan een abonnementsmodel, om o.a. de hoge kosten van servers mee te betalen

#4 Een overgrote meerderheid van de maatschappij moet de antwoorden van AI voor waar aannemen. Misschien wel de meest eenvoudige stap van allemaal. “Het heb op Facebook gestaan dus het is waar”

Er zijn nu al veel, misschien zelfs teveel, mensen die geen verder onderzoek doen na iets gelezen of gehoord te hebben op social media. Dus de bronvermeldingen van chatGPT en Google SGE leveren waarschijnlijk weinig toegevoegde waarde.

#5 Dit nieuwe AI platform moet geld, tijd, lef en geluk hebben om Google te verslaan.

Voorlopig is dat nog geen enkele tool gelukt, zo is de Neeva AI zoekmachine er eerder dit jaar al mee gestopt. En als het niet vanzelf gaat dan heeft Google, of Alphabet, genoeg geld en invloed om:

  • De tool te kopen
  • Uitgebreide langdurige rechtszaken te starten
  • De zichtbaarheid in Google zoekresultaten te minimaliseren
  • Developers de techniek na te laten maken en als Google product te lanceren

Google probeert met SGE al deze nieuwe AI tool/zoekmachine te zijn, maar dat heeft één groot probleem. Het verdienmodel van Google draait op advertenties, dus het is niet in het belang van Google om de zoekmachine te laten overlijden.

Daarmee is SEO springlevend, of in elk geval meer levend dan een groot deel van de mensen die je op straat tegenkomt.

Wat niet wil zeggen dat er geen veranderingen zijn of komen, zoals minder zoekvolume en dus minder bezoekers vanuit Google naar jouw website. Met als opsteker dat dit verkeer waarschijnlijk wel meer relevant is en dus hoogstwaarschijnlijk beter converteert.

Op dit moment is AI nog niet zover om te kunnen concurreren met mensen. Het is dus nog niet zo dat de baan van veel mensen op het spel staat. Hoogstens die van goedkope Pakistaanse copywriters in slecht Engels, chatGPT kan dat beter en goedkoper.

Pas op het moment dat AI de fase van “artificial general intelligence” bereikt ontstaan er grotere risico’s voor de mensheid, voor jouw baan en uiteraard voor Google. Maar als je naar het onderstaande plaatje kijkt, dan duurt dat nog even.

Oh en dat is dan ook gerekend buiten eventuele regulering en toekomstige wetgeving om.

Uiteindelijk zal de soep voorlopig nog niet zo heet gegeten worden als deze wordt opgediend. SEO gaat ook in 2024 nog niet dood, maar zal wel opnieuw een transformatie ondergaan. Iets wat ons brengt bij het belangrijkste punt:

SEO is een bron van verkeer, geen verdienmodel. Dus als je dit nog niet gedaan hebt, dan is nu de tijd om de traffic naar jouw website te diversificeren. Via bijvoorbeeld social media, of beter nog via e-mailmarketing.