Voor wie maak jij jouw affiliate website?

Voor wie maak jij jouw affiliate website?

Het is tijd om in de spiegel te kijken en eerlijk te zijn tegen jezelf en tegen de bezoekers van jouw website. Zeker met de laatste Google Helpful Content update, waar een hoop creators wereldwijd zwaar geraakt zijn, is het tijd om antwoord te geven op de vraag voor wie maak jij jouw affiliate website?

Ik ben hier niet voor naming and shaming, sterker nog ik heb deze fout in de afgelopen jaren ook vaak genoeg gemaakt. Maar met al die jaren komt ook de les dat het er maar één antwoord is dat de basis biedt voor een langdurig succesvol en winstgevende project.

Dus, aan wie denk je als je werkt aan jouw website?

Ben je bezig met jezelf, met hoeveel geld het op moet gaan leveren, met hoeveel geld je nodig hebt om uit whatever situatie te komen waar je nu in zit? Of moet een website minimaal 2000-3000 euro (of meer) uit lage commissies gaan genereren om jouw dromen waar te maken?

Of…

Denk je aan de bezoeker, aan hoe je jouw doelgroep kunt helpen om zijn/haar doelen en dromen te bereiken, of om zijn/haar problemen op te lossen?

En belangrijker, welke van de twee denk je dat op lange termijn meer succesvol is?

Voor ik antwoord geef op die vraag wil ik met je kijken naar wat Google zegt in de documentatie over de Helpful Content Update, of eigenlijk in alle documentatie over hoe je hoog ranked in de zoekresultaten.

“Google Search’s helpful content system generates a signal used by our automated ranking systems to better ensure people see original, helpful content created for people in search results.”

Google SearchLiaison

Met andere woorden Google, wil graag originele content zien die gemaakt is voor de gebruikers van de zoekmachine. Of kijkend naar jouw affiliate website of blog, content die gemaakt is om jouw doelgroep te helpen bij het oplossen van een probleem, vervullen van een behoefte, waarmaken van een droom etc.

Dat betekent ook dat Google liever geen content in de zoekresultaten laat zien die gemaakt is om de vinkjes van het ranking algoritme af te vinken. Content die gemaakt is om de Google bot blij te maken, ongeacht of het een bijdrage levert aan het leven van de bezoeker van je website.

Komen we weer terug bij de vraag die ik eerder stelde, aan wie denk je wanneer je werkt aan jouw website?

Als je vooral bezig bent met jezelf, dan is de kans 99% dat je content maakt die hoog moet scoren in Google. Die zoveel mogelijk voldoet aan de basis SEO-principes, maar vooral ook aan de laatste trucs om het algoritme van Google te manipuleren.

Daarbij is de kans groot dat je ook heel erg bezig bent met de cijfers in een SEO tool, met hoe snel de rankings stijgen of welk trucje kan helpen met die nr1 positie als je rankings dalen…

Of die content ook in het voordeel is van jouw bezoeker, dat doet er niet toe. Die bezoeker moet niet zeuren en vooral op de affiliate links of advertenties klikken. Want jij moet geld verdienen!

Als dit de insteek is van jouw website, dan zou ik vast je LinkedIN profiel bijwerken en op zoek gaan naar een vaste baan in loondienst. Zelfs als je zoveel geluk hebt dat je nog niet geraakt bent door één van de laatste Google updates, dan is de kans groot dat één van de vele aankomende updates jouw website gaat raken.

Je hoeft mij niet te geloven, deze “aankondiging” is door Google zelf gedaan op X/Twitter.

Blijft over het antwoord dat je een website maakt om jouw doelgroep verder te helpen. Dat betekent dat je bezig bent met het helpen van een mens dat op zoek is naar informatie, naar eerlijk advies en hulp om van A naar B te komen.

Natuurlijk wil je dat deze content hoog scoort in Google, en ja het is frustrerend als er websites hoger ranken die bij lange na niet dezelfde kwaliteit en input leveren. De wereld is nu eenmaal niet perfect, ook het algoritme van Google niet, maar de focus op waarde leveren voor jouw bezoeker is wel het geheim van een langdurig succesvolle online business.

Of zoals Miles Beckler zeg:

“You can have everything you want in this world, if you help enough other people get what they want”

Miles Beckler

En zelfs al zou je soms minder hoog scoren in Google, de kans is vrijwel 100% dat je bezoekers langer blijven hangen op jouw website. Dat ze zich inschrijven voor je e-mail nieuwsbrief, dat ze jou als persoon gaan vertrouwen en je er zo op lange termijn meer aan kunt verdienen.

De gemiddelde consument is namelijk vooral bezig met “What’s in it for me?” en aan jou de taak om dat niet alleen te vertellen, maar vooral te laten zien.

Overigens is dit principe niet nieuw, in de klassieker Think and Grow Rich van Napoleon Hill wordt al beschreven dat je alleen rijk kunt worden als je bereid bent om anderen te helpen.

Oké tijd voor de praktische kant, wat nou als jouw antwoord is dat de website waar je zo hard aan gewerkt hebt alleen maar draait om het vullen van jouw bankrekening? Dan is er als eerste geen reden om je te schamen, de wereld draait nu eenmaal om geld en ja geld maakt wel gelukkig.

Als tweede is er de vraag of de niche van jouw website het toelaat om een 180 graden draai te maken en de focus voor 100% te verleggen naar jouw doelgroep? En of/hoe je een positief verschil kunt maken ten opzichte van de andere websites in jouw niche.

Is dit mogelijk, dan is dit het moment om met jouw nieuwe affiliate marketing mindset aan de slag te gaan, je content te verbeteren, te herschrijven of te verwijderen en altijd de focus op jouw website bezoeker te houden.

Is je niche niet geschikt om deze verandering door te maken, dan is het tijd voor een nieuwe website. Gebruik dan de lessen die je geleerd hebt tijdens het maken van deze website om een nieuwe blog of niche website te maken die wel gericht is op het helpen van de doelgroep, om het verschil te maken in het leven van de mensen die jouw nieuwe website bezoeken.

Als afsluiter, nogmaals de herhaling dat er geen reden is tot schaamte. Ik heb die fout gemaakt en met jou en mij zoveel andere mensen. Ook wij zijn uiteindelijk een “doelgroep” die iets wil bereiken in het leven, of een probleem opgelost willen hebben.

Maar als je langdurig een passief inkomen wil verdienen met affiliate marketing en zoveel geld wil verdienen met je website dat je jouw dromen kunt waarmaken. Dan is nu het moment voor een verandering in mindset en in de content op jouw website.