Uitschrijven in Nederland als digital nomad

Uitschrijven in Nederland als digital nomad

Een van de vele keuzes die je moet maken als je besluit om te gaan leven is of je jezelf wel of niet uitschrijft in Nederland. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de toekomst, maar ook direct gevolgen, vooral financieel.

De eerste vraag is, wel of niet uitschrijven in Nederland als digital nomad en de vervolgvraag is waar je op moet letten als je besluit om jezelf uit te schrijven in Nederland.

Voor mij is het gelukkig al even geleden, vond al dat papierwerk met de verschillende Nederlandse overheden maar een hoop energieslurpend gedoe, maar ik kan je nu wel meenemen langs het maken van de keuze en de gevolgen van wel of niet uitschrijven.

Wel of niet uitschrijven in Nederland?

De belangrijkste keuze die je moet maken is om je wel of niet uit te schrijven in Nederland. Denk hier niet te lichtzinnig over, want de gevolgen kunnen op langere termijn best wel groot zijn. Zeker als het gaat om onderwerpen als pensioen en aow, dingen waar je afhankelijk van je leeftijd nog niet over nadenkt.

Even terug naar het begin, wat zijn de regels voor uitschrijven in Nederland?

Volgens de huidige wet- en regelgeving, maar check dit vooral zelf nog even hier bij de Rijksoverheid, ben je verplicht om jezelf uit te schrijven als je meer dan 8 maanden per jaar in het buitenland verblijft.

Dus ben je van plan om voor langere tijd als digital nomad te gaan leven en reizen, dan maakt de overheid de keuze voor je en moet je jezelf dus uitschrijven als inwoner van Nederland.

Heb je alleen plannen om in de koude helft van het jaar te vertrekken, dan kun je overwegen om ingeschreven te blijven in Nederland. Hiermee blijf je inwoner van Nederland en ben je dus ook verplicht om bijvoorbeeld een zorgverzekering te hebben.

Wat zijn de gevolgen van uitschrijven in Nederland?

Als je jezelf uitschrijft als inwoner van Nederland dan geef je daarmee vooral je rechten op de sociale zekerheid op. Je hebt dus geen recht meer op een uitkering, op bijstand, of op aow als je ouder wordt.

Daar staat tegenover dat je ook geen verplichte zorgverzekering hoeft te betalen, het scheelt je dus al snel honderden euro’s per maand. Over verzekeringen gesproken, standaard reisverzekeringen of aansprakelijkheidsverzekeringen dekken ook alleen wanneer je ingeschreven bent in Nederland.

Wil je wel verzekerd blijven, bijvoorbeeld een reisverzekering of zorgverzekering, dan is er een digital nomad verzekering.

Als je in Nederland al freelancer bent of je eigen bedrijf hebt ingeschreven bij de KvK dan moet je jezelf ook hier uitschrijven als je langer dan 8 maanden in het buitenland bent.

Ook je Nederlandse bank vindt het niet zo leuk als je geen vestigingsadres meer hebt in Nederland, het gevolg is dat je of extra kosten moet gaan betalen om je bankrekening aan te houden, of dat je overstapt op een online bank als Wise of Revolut.

Wat maakt uitschrijven als digital nomad anders?

Ben je volledig uitgeschreven in Nederland, dan kom je in het register niet-ingezetene van de basis registratie personen. Vanaf dat moment ben je nog wel Nederlands staatsburger, je hebt nog een Nederlands paspoort en kunt terecht op de ambassade, maar je hebt geen rechten en plichten meer die inwoners van Nederland wel hebben.

Het lastige van leven als digital nomad is dat je geen vaste woon- of verblijfplaats hebt. Het vrije van deze levensstijl is tenslotte dat je kunt reizen en de mooiste plekken op deze aardbol kan ontdekken.

En laat dat nu juist zijn waar alle formulieren om vragen…

De gemeente vraagt bij het uitschrijven om een nieuw woonadres, iets wat de belastingdienst graag ook wil hebben. Het goede nieuws is dat je jezelf kunt uitschrijven zonder een nieuw adres door te geven.

Ik kan niet garanderen dat het in alle gemeentes eenvoudig gaat, maar de gemeente ‘s-Hertogenbosch maakte hier verder geen probleem van.

Omdat ik nog geld verschuldigd was aan de belastingdienst moest ik wel een briefadres hebben. Na veel zoekwerk kwam het erop aan dat ik dit via de gemeente moest regelen waar mijn ouders wonen, met zoveel papierwerk waar mijn ouders ook voor moesten tekenen, wat allemaal per post toegestuurd moest worden…

en waarna ik geen postadres kreeg van de gemeente… ongeacht het feit dat de belastingdienst dit wel wilde hebben.

Lang verhaal kort, uiteindelijk heb ik uitgebreid met de belastingtelefoon gebeld, zo’n 10 verschillende antwoorden gehad en op één of andere manier is het gelukt om een nieuw postadres voor de belastingbrieven door te geven.

Moraal van dit verhaal, begin op tijd met inventariseren wat je precies moet doorgeven en waar. De overheid is nog zo ouderwets dat ze alleen bekend zijn met verhuizen van A-naar-B en verder niets, dus het uitschrijven als digital nomad is soms ingewikkeld.

Hoe werkt uitschrijven in Nederland als digital nomad?

Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie zijn er een aantal stappen die je moet nemen om jezelf uit te schrijven in Nederland:

  • Bepaal of je jezelf moet uitschrijven of niet
  • Vraag een online bankrekening aan bij bijvoorbeeld Wise als je jezelf gaat uitschrijven
  • Inventariseer van welke organisaties je in Nederland nog langdurig post gaat ontvangen
  • Geef aan deze instanties en organisaties een postadres door (bijvoorbeeld familie of vrienden)
  • Zeg je zorgverzekering en andere verzekeringen op per je vertrekdatum.
  • Geef je uitschrijving door aan de gemeente.
  • Schrijf je bedrijf uit bij de KvK.
  • Regel een digital nomad zorgverzekering als je verzekerd wil blijven.

Disclaimer: Ik ben geen fiscaal of juridisch expert, ik heb dit artikel geschreven op basis van mijn eigen ervaring toen ik vertrok uit Nederland en mij wilde uitschrijven. Het kan zijn dat op het moment dat je dit leest de regelgeving veranderd is, of dat jouw persoonlijke situatie afwijkt van die van mij. Dit is dus geen fiscaal of juridisch advies.