Is Google AI het einde van affiliate marketing? Of toch niet?

Sinds de release en snelle opkomst van ChatGPT is er een hoop nieuws over het gebruik van AI in zoekmachines en de gevolgen daarvan voor websites in het algemeen en affiliate websites in het bijzonder. Met de introductie van Bing Chat door Microsoft leek de soep niet zo heet gegeten te worden, je moest de chatbot nog zelf activeren en er werd actief gelinkt naar bronnen.

Ook stonden de normale zoekresultaten duidelijk zichtbaar onder de chat interface, dus iemand die meer inhoud wilde dan het AI antwoord kon eenvoudig zelf een keuze maken uit de top 10.

De eerste presentatie van Google, met Google BARD als antwoord op Bing Chat, was een overhaaste grap die door vrijwel niemand serieus genomen werd. Hierna ging de wind weer wat liggen, tot er met Google I/O een nieuwe storm opstak na de presentatie van Google Generative Search Experience. Het meer concrete antwoord van Google op de Bing Chat functie die Microsoft vorig jaar al lanceerde.

En dat verandert dingen…

Is de introductie van Google Generative Search Experience, Google AI, het einde van affiliate marketing? Of is er nog hoop voor iedereen die een online passief inkomen wil verdienen met affiliate marketing?

Wat is Google Generative Search Experience?

Google Generative Search Experience is de naam die de AI functie in Google search heeft meegekregen. Het is dus in feite de Google versie van Bing Chat, en in tegenstelling tot de versie van Microsoft, alleen nog als test actief. Je ziet het dus nog niet terug wanneer je nu de Google zoekmachine gebruikt.

Los van de testfase is Google AI in search op dit moment alleen nog te gebruiken in het Engels en na aanmelding via een wachtlijst.

Je hoeft dus nog niet direct bang te zijn voor de gevolgen voor jouw affiliate website.

Hoe is Google Generative Search Experience anders dan Bing Chat?

Er zijn twee grote verschillen tussen Google AI, of Google GSE, en Bing Chat. Als eerste en belangrijkste is er het verschil in gebruikers tussen Google en Microsoft Bing, zeker in Nederland wordt door het overgrote deel van de mensen alleen Google gebruikt. Daarmee is de impact van veranderingen in de zoekmachine van Google dus ook veel groter dan bij veranderingen in Bing.

Heb je een andere doelgroep dan Nederland? Bekijk dan je analytics data om te controleren welke zoekmachine voor het meeste verkeer zorgt en dus hoeveel impact veranderingen in Bing hebben.

Als tweede zijn er de vormgeving en de trigger van Google AI. Waar je Bing Chat zelf moet activeren gaat Google Generative Search direct aan de slag na het doen van je zoekopdracht. En niet zomaar, afhankelijk van de resultaten is de AI interface van Google volledig schermvullend, ook op desktop. Daarmee worden de organische zoekresultaten dus heel, heel ver uit het zicht geduwd.

Zoals je kunt zien in deze screenshot van de demo tijdens Google I/O:

Google AI search voorbeeld tijdens Google I/O
Google AI search voorbeeld tijdens Google I/O

Betekent Google AI het einde van affiliate websites?

Het andere voorbeeld uit de demonstratie is misschien nog wel zorgwekkender. Hierbij wordt er gezocht naar de beste fiets voor een specifieke fietstocht, een prima onderwerp voor een goede affiliate website. Maar in dit geval geeft Google AI zelf het antwoord met producten, waarbij er dus helemaal geen clicks meer zijn naar een artikel met daarin affiliate links.

Daarmee valt er voor jou niets meer te verdienen, dus is dit dan het einde van online geld verdienen met affiliate marketing?

Bekijk de onderstaande samenvatting van Engadget voor een demonstratie van producten in Google AI:

Search Generative Experience at Google I/O 2023 in under 3 minutes

Persoonlijk denk ik dat het wel meevalt, ja er gaan dingen veranderen en de kans is vrijwel 100% dat je minder bezoekers krijgt op jouw website. Maar de kans is enorm dat dit percentage vergelijkbaar is met de impact van featured snippets. Hiervan is bekend dat een featured snippet voor zo’n 6% tot 10% minder clicks zorgt.

De mensen die volledig vertrouwen op de informatie in een featured snippet zijn de mensen die toch al niet op zoek waren naar meer in-depth informatie over het product. In een featured snippet over de beste fiets voor x staat namelijk wel de top 3, maar niet de uitgebreide informatie die je verder nog in het artikel hebt beschreven.

Dit is hoogstwaarschijnlijk dezelfde groep mensen die direct afgaan op het advies van AI en zonder verder onderzoek te doen of ervaringen te lezen doorgaat naar het doen van een aankoop, of helemaal geen aankoop doen.

Dezelfde mensen die zich op jouw website nooit voor e-mailmarketing zouden aanmelden, omdat ze snel antwoord willen en geen real-life ervaringen of volledig uitgediepte informatie.

Met andere woorden, dit zijn mensen waar je uiteindelijk weinig aan kunt verdienen. Als je geluk hebt kopen ze 1x en is het daarmee klaar, ze komen niet terug voor meer begeleiding of andere producten zoals accessoires.

Daarmee is er dus nog steeds bestaansrecht voor affiliate websites, al moet je genoegen nemen met iets minder verkeer en is het nu de tijd om te starten met e-mailmarketing zodat je niet afhankelijk blijft van Google.

Het is nog speculeren, maar Google kennende zou dit lijstje producten prima verkocht kunnen worden aan adverteerders. Waardoor je ineens niet meer het beste product bovenaan hebt staan, maar het product waar het meeste per click voor betaald wordt. Dit verlaagt de betrouwbaarheid en geeft kwalitatieve affiliate websites weer meer kansen.

Hoe AI bestendig is jouw niche?

De ontwikkelingen van AI en het gebruik ervan in zoekmachines kun je niet beinvloeden. Je hebt tenslotte geen controle over wat Google en Microsoft doen en het ook niet over wat de toekomst gaat brengen in de vorm van wetgeving of regulering.

Waar je wel invloed hebt is de niche van je affiliate website, zeker als je gaat beginnen met affiliate marketing. Het lijkt er namelijk op dat eenvoudige en oppervlakkige niches meer vatbaar gaan zijn voor de gevolgen van AI dan meer inhoudelijke niches.

Als je een website hebt over de beste stofzuigers, dan kun je nog weleens veel last krijgen van AI. Het is een product waar de meeste mensen weinig emotie bij hebben, waardoor het weinig problemen oplevert om te vertrouwen op het productadvies van de AI interface.

Maar wil je ook het advies van een robot hebben als het gaat om jouw gezondheid? Een blogger, als die het eerlijk doet, heeft supplementen getest voor hij/zij is gaan schrijven en kan daarmee uit ervaring putten om jou van advies te voorzien. Iets wat AI niet kan en nooit gaat kunnen, dus wil jij jouw gezondheid in handen leggen van een mens met ervaring of een computer?

Als je website zwaar leunt op informatieve content dan loop je ook meer risico met de opkomst van AI in search. Het klinkt een beetje dubbel, want Google heeft 100% affiliate websites zelf afgestraft in algoritm updates, maar zoekopdrachten die eenvoudige feiten als resultaat opleveren zijn eenvoudig over te nemen door AI.

Vergelijkbaar met de zoekopdrachten die nu al volledig door featured snippets beantwoord worden.

Conclusie, is Google AI het einde van affiliate websites?

Dus gaat Google AI het einde betekenen voor affiliate websites? Nee ik denk het niet, er gaan zeker dingen veranderen en je zal ongetwijfeld minder verkeer naar je website kunnen trekken vanuit Google, maar er valt nog steeds een goede boterham te verdienen voor kwalitatieve affiliate websites.

De eenvoudige “Top x voor x” websites die gaan het zwaar krijgen, maar de vraag is of dat erg is. Als die websites verdwijnen dan blijft er meer ruimte over voor de publishers die meer kwaliteit en inhoud bieden.

Het is wel NU het moment om e-mailmarketing in te schakelen voor jouw affiliate website. Hiermee verklein je jouw afhankelijkheid van zoekmachines en bouw je een kanaal op om direct contact te hebben met jouw bezoekers.

Wil je beginnen met affiliate marketing en twijfel je of je er nog geld mee kunt verdienen? Ik zou zeggen van wel, maar zoals het er nu uitziet kun je alleen nog winnen door meer inhoudelijk en meer kwalitatief te zijn dan de concurrentie.

Hoe je dat doet lees je in de handleiding beginnen met affiliate marketing, of leer je in de 12 Week Affiliate cursus.