Google Helpful Content Updates, is jouw website in gevaar?

Google Helpful Content Updates, is jouw website in gevaar? (3 cases + checklist)

Google updates zijn altijd spannend, ook als daar helemaal geen reden voor is. Je weet vooraf tenslotte nooit of je geraakt gaat worden of niet, ook al is het collateral damage omdat de update tever doorslaat. Sinds Google in 2022 de Helpful Content Updates aankondigde zijn er nog meer updates bijgekomen.

De laatste HCU, op het moment van schrijven en publiceren, is die van september 2023. Een update die voor veel affiliate websites wereldwijd flinke gevolgen heeft gehad. Zoveel gevolgen dat er vanuit de community vragen gesteld zijn of de update niet teruggedraaid kon worden.

Google said no.

Naast veel internationale voorbeelden zijn er ook een aantal grote Nederlandse affiliate websites die hard geraakt zijn door deze update. Hieronder bespreek ik 3 van deze websites, met dank aan Daniël Heuker voor de voorbeelden, en hoe je kunt zorgen dat jouw website niet het slachtoffer is van de volgende Google Helpful Content update.

Case 1: Top-x.nl

De eerste case is die van Top-x.nl een website die best wel past in het klassieke plaatje van een affiliate websites. De website is gevuld met koopgidsen, reviews en beste x van x artikelen, en dat is ook vrijwel direct waar het fout gaat, als je de artikelen bekijkt dan heeft deze website verstand van ALLES.

Er is geen sprake van informational content, er is geen extra informatie te vinden die je helpt bij het oplossen van een probleem en van topical authority is al helemaal geen sprake. Het is dus niet zo vreemd dat deze website een flink aantal keywords en een nog groter deel zoekverkeer verliest met deze helpful content update.

SEMrush grafiek Top-x.nl – 01-10-2023

Om het simpel te houden, deze website is er om op zoveel mogelijk commerciele affiliate keywords te ranken en daarmee zoveel mogelijk commissie te verdienen. Niet om jou als bezoeker serieus verder te helpen bij het oplossen van een probleem of uitdaging in het leven.

Of in andere woorden, de content op deze website is er voor geld, niet om helpful te zijn.

Case 2: Slaapwijsheid.nl

Als je ooit online bent gaan zoeken naar een nieuw matras, hoofdkussen of iets anders om beter te slapen dan is de kans dat groot dat je Slaapwijsheid.nl weleens tegengekomen bent. Deze website draait volledig om beter slapen, het is één van de grotere affiliate websites van Nederland en onlangs nog genoemd als succes voorbeeld voor de plugin Lasso.

Dat deze website geraakt zou worden is minder voor de hand liggend, er is een hoop content die verder gaat dan alleen “beste x voor x”. Daarbij is er een hoop gedaan om te voldoen aan e-e-a-t (experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness) in een niche die overduidelijk your money, your life is. Het gaat tenslotte om gezondheid.

Er is een verlies van zo’n 1000 top-3 posities met als gevolg zo’n 40.000 minder bezoekers per maand, dus deze Google helpful content update heeft enorme gevolgen voor slaapwijsheid.nl, zoals je kunt zien in de onderstaande SEMrush grafieken. Maar als het niet ligt aan het ontbreken van aanvullende informatie en e-e-a-t, wat is dan het probleem?

SEMrush grafiek Slaapwijsheid.nl – 01-10-2023

Als ik een snelle duik neem in de site structuur en wat rondklik dan denk ik dat de structuur, en het daarmee ontbreken van topical authority, hier de grootste rol speelt. Eventueel aangevuld met het bespreken van teveel onderwerpen waardoor topical authority in sommige onderwerpen mist.

Veel artikelen linken je door naar “Beste x” artikelen die vooral bedoeld zijn om zoveel mogelijk affiliate commissie te harken. Wil je aanvullende informatie over waarom x beter is dan y, of wat in jouw situatie kan helpen. Dan ben je vrijwel aan je lot overgelaten en is het door alle affiliate artikelen zoeken naar de informatie die helpful is.

Case 3: Baristaworden.nl

Zoek je het beste koffiezetapparaat, affiliate keuzegidsen per merk of de beste koffiebonen van het jaar? Dan kun je bij Baristaworden.nl op de juiste plek. Zelf ken ik deze website vooral omdat het genoemd is in de Bol.com affiliate partner nieuwsbrief, als één van de top affiliates van het Bol partnerprogramma.

Het verlies van top 3 posities is voor Baristaworden.nl niet eens zo heel groot, maar het verlies van zo’n 40.000 bezoekers per maand (volgens SEMrush data) is daarom extra opvallend. Dit betekent dat de verloren posities een hoop zoekvolume hadden, waardoor de impact van deze update groter is.

SEMrush grafiek Slaapwijsheid.nl - 01-10-2023
SEMrush grafiek Slaapwijsheid.nl – 01-10-2023

De, waarschijnlijke, oorzaak van de impact van deze update is vergelijkbaar met de andere 2 cases hierboven. Het grootste deel van de content draait om affiliate commissies, niet om het helpen van jou als bezoeker. Vrijwel alle links vanuit het menu en de footer gaan naar “beste x” of “top x” artikelen en de site structuur werkt ook hier niet in het voordeel van topical authority.

Checklist: Jouw website Helpful Content Update proof maken

Als je naar deze drie websites kijkt dan is er een duidelijke rode lijn te ontdekken. Ze zijn allemaal vooral gericht op geld harken en niet direct op helpful zijn voor jou als bezoeker. Dat wil niet zeggen dat reviews, of “beste x” je niet kunnen helpen, maar alleen op een zeer beperkt onderdeel van het aankoopproces.

De eerste vraag om jezelf te stellen als je geraakt bent, of wil voorkomen dat je geraakt wordt, ben ik behulpzaam van a-z voor mijn bezoeker? Of is je website er alleen als er geld te verdienen valt?

De tweede vraag is of er op jouw website sprake is van topical authority? Diep je jouw niche in alle breedte en diepte helemaal uit, of heb je alleen gekozen voor de commerciele keywords zonder echt de diepte in te gaan?

Aanvullend kun je jezelf ook afvragen of jouw website de ‘last click” is. Kan iemand op jouw website alle informatie vinden om een overwogen keuze te maken, of moet hij/zij toch nog verder zoeken? (In de Webcopy Masterclass leer je om betere content te schrijven, die helpful is voor jouw doelgroep)

Is jouw website een affiliate website, of een bedrijf? Ben je bezig om van jouw website/blog een merk te maken en uit te laten groeien tot een serieus bedrijf, of is het vooral een affiliate website die iedereen kan namaken?

Ben je expert op het onderwerp waar je over schrijft? Dit geldt vooral voor Your Money, Your Life niches, alles rondom gezondheid en geld, maar ook in andere niches kun je het verschil maken door te laten zien dat je echt weet waar je het over hebt. Dit werkt overigens niet alleen voor Google, maar ook om je bezoeker het vertrouwen te geven dat die op de juiste plek zit.

Heb je hier allemaal aan voldaan, dan is het helaas nog altijd geen garantie dat je niet geraakt wordt door een toekomstige Google update. Niet alleen veranderen de criteria, maar er is ook bij elke Google update sprake van collateral damage, waarbij er websites geraakt worden terwijl dat niet de bedoeling was.

Uiteindelijk is hier maar één echte oplossing voor, en dat is het opbouwen van een directe relatie met je bezoekers. Wat dus begint bij het zijn van een bedrijf, niet zomaar een willekeurige affiliate website, maar ook bij het opbouwen van een e-maillijst zodat je via nieuwsbrieven direct kunt communiceren met jouw doelgroep.

Die e-maillijst maakt je onafhankelijk van kanalen die je niet onder controle hebt, zoals Google en social media. Het is ook een manier om jezelf te wapenen tegen de komst van AI in zoekmachines omdat je nog altijd je doelgroep kunt bereiken als Google geen verkeer meer doorstuurt.

Met Mailerlite kun je eenvoudig en gratis starten met het verzamelen van e-mailadressen voor jouw affiliate website of blog.