De 9 grootste affiliate marketing risico’s + winstgevende oplossingen

Affiliate marketing, of geld verdienen met bloggen, is populairder dan ooit en dat is niet zo gek. Één van de grootste voordelen van affiliate marketing is het lage risico, je hoeft weinig geld te investeren dus er kan ook weinig misgaan.

En toch is ook online geld verdienen met affiliate marketing niet risicovrij en het lukt veel enthousiaste beginners ook niet om een volledig inkomen te verdienen met hun affiliate website.

Daarom bespreek ik hieronder de 9 grootste affiliate marketing risico’s met 9 winstgevende oplossingen.

(Wil je direct succesvol starten? Lees dan de handleiding affiliate marketing voor beginners.)

1. Starten met de mindset om slapend rijk te worden

Laten we direct beginnen met het grootste affiliate marketing risico en dat is starten met de mindset om snel en slapend rijk te worden. Er wordt online heel veel beloofd, de nullen vliegen je in gelikte Youtube video’s om de oren en als rijk worden met affiliate marketing niet werkt, dan ga je toch dropshippen, investeren in crypto of aandelen kopen?

Eigenlijk is dit niet eens een risico van affiliate marketing, maar een probleem met jouw eigen mindset. Je kunt een goed inkomen verdienen met affiliate marketing, je kunt er zelfs rijk mee worden, maar niet snel en niet slapend.

Oplossing:

De oplossing voor dit risico is eenvoudig, lees je voor je begint goed in en laat je niet verleiden door snelle jongens in fancy Youtube reclames. Hier geef ik antwoord op de vraag “hoe lang duurt affiliate marketing?” zodat je weet waar je aan begint. En dit artikel is voor beginnen met affiliate marketing, als je de keuze maakt om te starten.

Ook investeren in een serieuze affiliate marketing cursus kan helpen bij het starten met de juiste mindset.

Slapend rijk worden met Affiliate Marketing

2. Te snel opgeven bij geen resultaat

Aanvullend op het vorige risico is te snel opgeven bij geen resultaat. Zelfs als je aan affiliate marketing begint met het besef dat je hard moet werken en niet slapend rijk gaat worden, dan is er nog een grote kans dat je te snel opgeeft.

Afhankelijk van jouw ervaring met online marketing, seo en de niche die je gekozen hebt, gaat het een aantal maanden tot een jaar duren voor je daadwerkelijk iets ziet gebeuren en geld gaat verdienen.

Al die tijd ben je aan het werk en zie je wel dat je website groeit, maar levert het nog weinig geld op.

Oplossing:

Een deel van de oplossing voor dit risico is nog steeds om je eerst goed in te lezen zodat je weet waar je aan gaat beginnen. Maar ook het doel dat je stelt om jezelf te motiveren kan dit probleem oplossen.

Vaak gaat het mis als men een doel stelt als “Binnen x tijd wil ik mijn eerste geld verdienen” of “Na zoveel artikelen wil ik 1000 euro per week verdienen”. Hoewel er niet direct iets mis is met deze doelen, is er wel de grote maar dat je hier geen volledige controle over hebt.

Verander dit doel in een doel als “ik wil x artikelen per week schrijven” of “Op x datum heb ik 100 artikelen geschreven voor mijn website” en je hebt ineens een doel te pakken waar je 100% controle over hebt. Hiermee wordt het makkelijker om je motivatie vast te houden.

3. Content schrijven zonder unieke toegevoegde waarde

Als je mindset op orde is en je wil er helemaal voor gaan, dan begint het harde werk. Dit werk bestaat voornamelijk uit het schrijven van de beste content binnen jouw niche, om zo bezoekers te trekken, vast te houden en voor te bereiden op het doen van een aankoop via jouw affiliate link.

Het risico is hier dat veel mensen alleen herschrijven wat er op pagina 1 van Google staat en zo denken de nieuwe nr 1 positie in Google te krijgen. Of tegenwoordig een artikel uit chatGPT halen en dit zonder lezen online plaatsen.

Dit. Werkt. Niet.

Ik sprak laatst nog iemand die vertelde dat hij moeite had om geld te verdienen met zijn website. Dus heb ik de website bekeken en uit alle content bleek vooral dat het veel hetzelfde was als waar er al tientallen van waren in Google. Als er “mijn ervaring” in de titel stond dan bleek dit nergens uit en ook tips over steden om te bezoeken straalden uit dat hij nooit in die stad geweest was.

Dit alles werd bevestigd door data uit SEMrush waaruit bleek dat de gemiddelde positie in Google op 50-100 lag.

Oplossing:

De oplossing is heel eenvoudig, zorg ervoor dat jouw content beter is, of een uniek standpunt heeft ten opzichte van alles wat er al over een onderwerp geschreven is. Voeg extra feiten toe, eigen beeldmateriaal van het product of van de locatie waar je over schrijft, of kies een uniek standpunt.

Zorg ervoor dat je iets toevoegt aan wat er al bestaat en dat je jouw content ook van jou laat zijn, met jouw tone of voice.

Het is daarbij goed om te beginnen met de h2’s die besproken worden in de top 3 van Google. Daarvan is het duidelijk dat Google, en bezoekers die sub-topics willen lezen, maar voeg daar jouw eigen inbreng aan toe.

Een voorbeeld gebruiken uit jouw eigen leven of van iemand uit je directe omgeving, zoals ik hierboven deed, is altijd een goede manier om unieke informatie toe te voegen aan je content.

4. Een niche kiezen met teveel concurrentie

Of je wel of niet gaat succesvol gaat zijn met jouw eigen affiliate website is onder andere afhankelijk van je affiliate marketing niche. Je kunt alles goed doen, maar als je een niche kiest met teveel concurrentie dan is er het risico dat je de strijd van de (vaak grotere) websites nooit gaat winnen.

Om te beginnen zijn er zogeheten Your Money, Your Life niches die dus gaan over gezondheid en financiën. Hierbij verwacht Google, en je bezoeker ook, dat je feiten op tafel legt die aantonen dat je echt verstand hebt van het onderwerp waar je over schrijft.

Ongeschikt dus voor beginners.

Als je goed bent met keyword research dan is het mogelijk om nog onbehandelde keywords te vinden binnen niches met veel concurrentie en om daarmee een mooie winstgevende website te bouwen. Maar gemiddeld genomen is het een groot risico om te kiezen voor een niche met veel concurrentie.

Oplossing:

De oplossing zou kunnen zijn, ga ervoor en niet voor 100% maar voor 300% minstens en houd net zo lang vol tot je de bestaande concurrentie hebt verslagen.

Een meer haalbare oplossing is het kiezen van een niche met minder concurrentie, waardoor de kans automatisch groter is dat je succesvol geld gaat verdienen met affiliate marketing.

Een goede start is om te kijken wat de concurrentie is op de zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Hoe hoger de keyword difficulty, de moeilijkheidsgraad, hoe sterker de concurrentie in je niche is.

5. Teveel bezig zijn met Google, te weinig met je bezoeker

Voor vrijwel alle affiliate websites komt een groot deel van het verkeer uit Google. Dat betekent dat je aan de slag moet met seo om je website vindbaar te maken en hoog te laten scoren in de zoekresultaten.

Dat betekent niet dat je content moet schrijven voor Google en daarbij je bezoeker moet vergeten. Dat betekent ook niet dat je alleen moet schrijven voor de keywords met een hoog zoekvolume in een seo tool.

Niet alleen is het risico dat Google je verdenkt van het manipuleren van de zoekresultaten, je loopt ook het risico dat je bezoeker afhaakt en vertrekt naar je concurrent. Waarna je er dus nooit meer geld aan gaat verdienen.

Oplossing:

Schrijf content voor mensen om te lezen, dus voor je bezoeker. Probeer een vriendschappelijke band om te bouwen en je lezer zo langer vast te houden, tot hij op jouw affiliate link klikt.

Voeg vervolgens seo best-practices toe aan deze content en je hebt een goudmijn te pakken.

Vergeet ook niet om onderwerpen te behandelen waar misschien geen of weinig zoekvolume op zit. Niet alleen klopt de data van seo tools vaak niet, maar belangrijker, als het je bezoeker helpt verdient het een plek op jouw website.

pingu-knows-the-SEO

6. Te weinig kennis over je niche en het product

Dit is een minder bekend, maar een enorm risico voor het succes van jouw affiliate website. Als je te weinig kennis hebt van je niche of het product waar je over schrijft, dan wordt het schrijven minder lekker. Je moet tussendoor steeds op zoek naar informatie om verder te kunnen en het kost dus meer moeite om je website vol te schrijven.

Het andere risico is dat je geen unieke toegevoegde waarde hebt en dus alleen gaat herhalen wat andere websites al geschreven hebben. Zoals bij risico 3 al benoemd gaat dit je niet bovenaan Google brengen en dus ook niet het gewenste succes of inkomen opleveren.

Oplossing:

Kies een affiliate niche waar je al iets van weet, waar je een passie voor hebt of waar je veel over wil leren voor je begint met jouw affiliate website.

Dit maakt het werk leuker en het maakt de content op je website vaak ook authentieker en aanstekelijker voor je lezer. Waardoor je bezoeker blijft, meer artikelen gaat lezen en uiteindelijk via jouw affiliate link koopt.

7. Het product teveel aanprijzen

Als je oud genoeg bent dan ken je misschien nog wel de tijd dat Tellsell op tv was. Alle producten die verkocht werden waren FANTASTISCH of zelfs meer dan dat, je kon echt niet meer zonder leven en het was absoluut een wonder dat je al die tijd overleefd had zonder het product.

Niet echt geloofwaardig en de teleurstelling kwam vaak ook na aanschaf. De kwaliteit bleek minder te zijn, gerechten uit een magische oven bleken minder snel gaar te worden enzovoorts.

Doe dit dus niet tijdens het schrijven over jouw affiliate product. Natuurlijk is het goed om enthousiast te zijn, maar houdt het bij feiten. Ben je te enthousiast, dan bestaat het risico dat je lezer je gaat wantrouwen en dus niet meer tot aankoop overgaat. En zonder aankoop krijg jij geen commissie.

Zelfs als het extra verkopen op zou leveren, als de koper het retour stuurt en zijn geld terugvraagt dan wordt jouw commissie afgekeurd. Dus dan krijg je nog steeds geen geld.

Oplossing:

Houdt het realistisch en gebruik je gezond verstand. Schrijf alsof je op een verjaardag tegen je beste vriend vertelt hoe goed een product is. Dan weet je vrijwel zeker dat het niet teveel is en dan blijf je ook bij jouw unieke tone-of-voice.

Benoem ook vooral de minpunten van een product, niets in het leven is perfect dus ook het product wat jij promoot als oplossing niet.

8. Afhankelijk zijn van één affiliate programma

Dit affiliate marketing risico spreekt denk ik voor zich, als je afhankelijk bent van één affiliate programma dan is dus jouw hele inkomen afhankelijk van dat ene bedrijf. Gaat het bedrijf failliet, wordt de commissie aangepast of wordt het product verandert, dan ben je jouw volledige inkomen kwijt.

Zelf heb ik deze fout als beginner gemaakt, met een website die vrijwel volledig draaide op het affiliate programma van Zalando. Toen Zalando besloot om te stoppen met affiliate marketing was ook mijn inkomen weg en begon ik weer vrijwel op 0.

Een ander bekend voorbeeld is misschien de grote commissie aanpassing van Amazon, waardoor wereldwijd heel veel affiliate websites ineens flink minder winstgevend werden. Omdat zij volledig afhankelijk waren van het Amazon partnerprogramma en dus van de commissie die Amazon betaalde.

Een nieuwe variant van dit risico is ontstaan met de Google review updates, waarin de voorkeur wordt gegeven aan artikelen waarbij meer dan één verkoper gelinkt wordt aan een product.

Oplossing:

Maak je website niet afhankelijk van één verkoper, maar probeer zoveel mogelijk verkopers te koppelen die hetzelfde product verkopen. Hiermee verklein je jouw risico op het wegvallen van je inkomen, voldoe je aan de nieuwe richtlijnen van Google en help je jouw bezoeker nog beter bij het maken van een goede keuze.

9. Een niche kiezen die tijdelijk is

Dit laatste risico wordt vrijwel door iedereen over het hoofd gezien en dat is zonde. Ik heb al eerder benoemd dat het kiezen van een succesvolle niche bepalend is voor het succes van jouw blog of affiliate website. Het helpt op lange termijn dus absoluut niet als je niche maar tijdelijk relevant is.

Afhankelijk van hoe groot de trend is kun je daar prima op in springen, maar ben je er dan wel van bewust dat dit geen stabiel en vast inkomen vormt voor de toekomst.

Oplossing:

Kies een niche die evergreen is en bij voorkeur ook nog één waarvan de informatie niet te snel verandert. Hoe langer je content relevant blijft, hoe makkelijker je van affiliate marketing een passief inkomen maakt.