Boost je succes: mijn (nieuwe) contentstrategieën voor 2024

Boost je succes- mijn (nieuwe) contentstrategieën voor 2024

Eigenlijk zijn het geen echte aanpassingen, ik gebruik deze twee punten al jaren als basis van elk artikel dat ik schrijf en elke niche website waar ik aan begin. Maar na de impact die de september 2023 helpful content update had op veel niche sites is het extra belangrijk om deze twee dingen nog eens te onderstrepen.

Ook met de opkomst van AI in zoekmachines, en de noodzaak tot het diversificeren van je traffic, zijn deze dingen van belang om je website future proof te maken en je bezoekers te behouden of zelfs tot fans te maken.

Het eerste punt…

Be the last click…

Of in andere woorden, maak van jouw website het einde van de customer journey. Niet alleen zorgt dit ervoor dat jij, afhankelijk van het attributiemodel, de affiliate commissie op je naam mag zetten.

Maar het matcht ook precies met de helpful content guidelines van Google.

Dit doel bereik je op twee manieren, als eerste door het meest complete artikel te schrijven compleet met aanvullende artikelen en goede interne links om je topical authority veilig te stellen. Maar nog belangrijker, door het schrijven van een goede intro.

De blogs met recepten zijn hier een goed voorbeeld van, je bent op zoek naar een recept en dan begint zo’n artikel over hoe opa of oma iets deed en hoe dit recept al 30 generaties in de familie is doorgegeven, met uitgebreide alineas over hij bijzonder en speciaal het allemaal wel niet is.

What the actual…

Als je daar eerst doorheen moet dan ben je al gestorven van de hongerdood voor je het recept gevonden hebt. Dus begin een artikel altijd met een intro waarin het antwoord, bij voorkeur met affiliate link, al is opgenomen.

Hiermee man iedereen zelf kiezen of hij/zij op zoek is naar een snel antwoord of ook verder wil lezen voor de meer uitgebreide informatie die in je artikel volgt. In het geval van een lijst met “beste product voor x” vertel je dus in de intro al wat de beste keuze is met een beknopte reden waarom.

Wil iemand niet de beste, maar de budget variant, of meer redenen weten waarom de beste ook echt de beste is. Dan is daar de rest van het artikel voor. Er zijn teveel artikelen waarbij je tot de conclusie, dus heel veel woorden en tijd verder, moet wachten voor je een antwoord krijgt op waar je naar op zoek bent.

Je geeft dus je lezer een duidelijk antwoord, je onderscheidt jezelf van de concurrentie en je biedt ook Google waar het om vraagt: een helder, concreet en vooral compleet antwoord op de zoekopdracht.

Information gain

Het andere punt is information gain, het toevoegen van informatie aan de content die nog niet in alle andere artikelen te vinden is. Bij voorkeur in het artikel zelf, maar als het nodig is ook met het toevoegen van ondersteunende artikelen.

Google heeft een index die bestaat uit zo’n 400 biljoen documenten, webpagina’s, pdf’s etc., dat betekent dus dat het schrijven van meer van hetzelfde en dit aanbieden aan de Google bot een grote kans geeft op het niet indexeren van jouw werk.

Het patent dat Google heeft voor information gain zegt het volgende: “When a set of documents is identified that share a topic, many of the documents may include similar information.”

Zorgen dat jouw content, en daarmee jouw website, meer toegevoegde waarde heeft is dus de beste manier om eruit te springen in de vloedgolf van nieuwe content die Google elke dag te verwerken krijgt. Of misschien beter contenttsunami nu met de eenvoud van AI-content.

Information gain wordt niet specifiek genoemd in helpful content guidelines, maar er staat wel het volgende:

  • Does the content provide original information, reporting, research, or analysis?
  • Does the content provide insightful analysis or interestion information that is beyond the obvious?
  • If the content draws on other sources, does it avoid simply copying or rewriting those sources, and instead provide substantial additional value and originality?

Reden genoeg dus om te kijken naar de information gain van jouw artikelen. En de information gain van je complete website, sinds de helpful content trigger van Google voor je complete website geldt.

Het is niet zo eenvoudig om dit direct goed te doen, maar jezelf de vraag stellen “Wat kan ik toevoegen dat nog niet in alle andere artikelen te vinden is?” dat is een uitstekende plek om te beginnen. Het helpt hierbij enorm als je een expert bent binnen je niche, of zoveel research gedaan hebt dat je een expert geworden bent.

Als je geen expert bent dan wordt het schrijven van content met information gain een grotere uitdaging. Al is dit ook precies het concurrentievoordeel wat je jezelf geeft door op deze manier aan je website te werken. Hoe moeilijker het is om jouw artikel te schrijven, hoe beter je jezelf beschermt tegen copy-cats.

Er zijn een aantal plekken om extra informatie te vinden, zoals boeken, Reddit, Youtube, forums of de Engelse zoekresultaten. Zeker wanneer je een Nederlandse doelgroep hebt kan het helpen om de Engelse zoekresultaten te bekijken, de kans ik erg groot dat die uitgebreider zijn dan je NL concurrentie.

Een andere manier om extra insights te vinden is het zoeken op bestanden zoals pdf, ppt en Word documenten om zo informatie te vinden die je concurrentie niet besproken heeft.

Deze twee samen moeten ervoor zorgen dat mijn websites niet alleen meer geld opleveren, omdat de bezoeker na mijn content niet meer verder hoeft te zoeken, maar ook beschermen tegen toekomstige Google updates en aanpassingen in de zoekmachine.